Hyvinvoinnin edistäjä

Kun nauramme, kehomme rupeaa tuottamaan endorfiini-nimisiä "hyvänolon" hormoneja.  Samaan aikaan kortisoli-niminen "stressi"hormoni laskee ja lopputuloksena on miellyttävä ja rentoutunut olo kehossa ja mielessä.

Naurun on todettu lisäävän

  • luovuutta
  • oppimiskykyä
  • sosiaalista kyvykkyyttä (parantaa huonoa itsetuntoa)
  • yhteenkuuluvaisuutta, me-henkeä
  • keskittymiskykyä / vähentää hermostuneisuutta
  • elämäniloa

Siitä on ollut apua mm.

  • ummetukseen
  • masennukseen
  • flunssaan
  • astmaan / keuhkot vahvistuvat
  • reumaan
  • ihottumiin
  • allergioihin
  • helpotusta sydän- ja syöpäsairaille
  • immuunipuolustus paranee
  • auttaa kroonisiin kipuihin
  • parantaa verenkiertoa
  • nopeuttaa paranemista
  • unettomuuteen

Nauramisen on todettu helpottavan oloa ja edistävän paranemista. Nauru ei kuitenkaan korvaa lääkäriä tai lääkitystä, mutta toimii tukilääkityksenä erinomaisesti.

Nauru on liikuntaa. Jos sinulla on tyrä, sydänvika, silmänpainetta, tuore leikkaushaava vatsan alueella tai alkava raskaus neuvottele ensi lääkärin kanssa ennen harrastuksen aloittamista. Perussääntönä on että, jos jaksat kävellä 45 minuuttia, voit osallistua naurujoogatunneille.